منتديات خواطر مبعثرة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، ومرحبا بكم ، تسعدنا زيارتكم ، ويسعدنا أكثر تسجيلكم لتكونوا ضمن ورودنا.كل عام وانتم بخير

منتديات خواطر مبعثرة

منتدى ادبي اجتماعي ثقافي في قالب مرح
 
الرئيسيةمرحباس .و .جالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» هل من مرحب
الإثنين يونيو 02, 2014 2:47 am من طرف ايمان اصبيح

» أضغاث أحلام ...
السبت مارس 01, 2014 11:02 pm من طرف hussain alaswad

» A fortieth discovers the secret of her diseas by chance and eliminates it by eating Al Hashimi natural supplements
الإثنين فبراير 03, 2014 6:14 pm من طرف شهد الروح

» بابا نويل خواطر مبعثرة
الخميس يناير 12, 2012 7:34 am من طرف باهي

» الدوري المصري يشتعل
الخميس يناير 12, 2012 7:25 am من طرف باهي

» تقولك بحبك
الأحد أكتوبر 02, 2011 8:32 am من طرف سماالحب

» بحث عن نفسي
الأحد أكتوبر 02, 2011 8:20 am من طرف سماالحب

» عيد ميلاد سعيد أماسى
الإثنين أغسطس 22, 2011 5:42 pm من طرف اماسي

» ما شفتش يوم حلو معاك !!
الخميس أغسطس 18, 2011 9:22 pm من طرف باهي

» أوسطه مغفرة
الخميس أغسطس 18, 2011 6:21 am من طرف باهي

» عيد ميلاد سعيد باهي
الأربعاء يونيو 29, 2011 7:35 am من طرف باهي

» في القرآن ؟؟
الإثنين مايو 16, 2011 3:29 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» مهندس كمبيوتر
السبت مايو 07, 2011 6:52 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» لاتحزن
السبت مايو 07, 2011 6:49 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» حول مقتل بن لادن
السبت مايو 07, 2011 6:48 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» سيادة الرئيس المخلوع
السبت مايو 07, 2011 6:47 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» عيد ميلاد نجم النجوم
الإثنين أبريل 18, 2011 12:21 am من طرف MOSTAFA_ABBAS

» الاعتداء في الدعاء
الإثنين أبريل 11, 2011 1:59 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» يارب
الخميس مارس 24, 2011 6:27 am من طرف abrar

» قائمة العار
الثلاثاء مارس 15, 2011 3:42 am من طرف باهي

كلمات

الجهل نوعان :

1- (البسيط) وهوأن يجهل الانسان شيئاً وهو ملتفت إلى جهله فيعلم انه لا يعلم .

 

2- (ومركب) أن يجهل الانسان شيئاً وهو غير ملتفت إلى أنه جاهل به، بل يعتقد انه من أهل العلم به، فلا يعلم أنه لا يعلم .

ويسمون هذا مركباً ﻷنه يتركب من جهلين: الجهل بالواقع والجهل بهذا الجهل.  

 

بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab
تصويت
هل تقبل النصيحة ؟
اقبلها بصدر رحب واشكر لها
60%
 60% [ 6 ]
اقبلها ولكن بشروط
40%
 40% [ 4 ]
اقبلها على مضض
0%
 0% [ 0 ]
لا اقبلها
0%
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 10
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Digg  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Reddit  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Stumbleupon  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Slashdot  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Google  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blinklist  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blogmarks  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Technorati  

قم بحفض و مشاطرة الرابط خواطر مبعثرة على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتديات خواطر مبعثرة على موقع حفض الصفحات
القرآن الكريم

اذاعة القرآن الكريم

http://www.tvislamic.com/radio/radio-quran.htm

 

كل شئ عن القرآن - تفسير تلاوة نسخ حفظ 

 

http://quran.muslim-web.com/sura.htm?aya=001

 


شاطر | 
 

 لحمة العيد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: لحمة العيد    السبت أكتوبر 30, 2010 2:11 pm

من غير مقدمات
الناس كلها عارفه اللحمة وصلت كام
وحسب التوزيع الجغرافي فان كيلو اللحم
يترواح مابين 80 الى 120 جنيه حسب
الموقع والحي .. وبما ان العين بصيرة
والايد قصيرة ، وولاد الايه الجزارين
نازلين سلخ في الناس ولا على بالهم

حنشوف الناس بتعمل ايه عشان تواجه موضوع اللحمة
خصوصا وكل سنة وانتم طيبيين العيد داخل والعيد ده
عيد لحم مش سمك ولا رنجة ولا فسيخ .. مع ان الانواع
دي برضه ضربت في العالي ، والناس سبحان الله
ما بتلاقي مناسبة الا وتنهب في جيوب المواطنين الغلابة

يعني مثلا نشوف ابو حسن عمل ايه عشان يواجه موجة الغلاء
في اللحم واتصرف ازاي ...

الراجل راح ايام العيد الصغير وكان ساعتها الفسيخ والرنجة على اشدهم
وهو ومراته ام حسن ماشاء الله واعيين راحت الولية قالت لأبو حسن
شوف انت احسن حاجه تعملها والناس الهبلة دي نازلة على الرنجة
والسمك تروح انت تشتري لحمة اذا كانت هي دلوقتي بأت بتمانين
جنيه امال على العيد حتوصل كام وادينا عندنا مكان في الفريزر
اهو جيب لنا على قده ، واتصرف ابو حسن .. والله ناس واعية

اما جارتهم بأه جوزها مقتدر وعنده شئ وشويات .. الايام دي قالت له
شوف حتشتري العجل زي كل سنة ما تقوليش اللحمة غليت ولا اتهببت
احنا كل عيد بندبح عجل قدام الجيران كلهم وعيونهم بتبقى حتطلع عليه
تقوم السنة دي تغير النظام الناس تاكل وشي وتقول اننا افتقرنا
قال لها يا ولية العجل بتاع السنة اللى فاتت وقت 8000 جنيه مع الدبح
طيب السنة دي حيدخل في 11 الف يعني ميزانية ، مفروض نمسك
ايدينا شويه على رأي المثل يا مستكتر الزمن اكتر .. ردت عليه بالصوت
العالي المشهود عنها ،، قالت له لازمن ولا هباب .. العجل حيجي يعني
حيجي .. يالهوي الناس تقول ايه وبعدين امال حنغيظ الناس ازاي انت
فاكر ان حد السنة دي من الجيران حيدبح حتى خاروف معفن .. دي
فرصتنا وانت في ديك السااعة لما تقف على راس الجزار وعمال تقوله
اعمل لي البفتيك في ناحيه وبيت الكلاوي في ناحيه والانتركوت ..
ياراجل حتسيب كل المجد ده وتقولي 11 الف .. دي سنة .. وايام
مفترجه وبعدين مانت شغال على جيوب الناس نازل زي المنشار
صحيح على رأي المثل .. زي فار المركب .. عامت قرقشت .. غرقت قرقشت

جنبه بأه جارهم ابو احمد صاحب المزاج العالي هو مراته ودول ناس رايقة اوي
لا ليهم في العياقة ولا في المناسبات ولا اللحمة ومكبرين دماغهم وشاربين
االحجر كله .. يعني مفيش في راسهم غير المزاج
بتقوله مراته ايه يابو احمد حنعمل ايه في العيد .. واخبار اللحمة .. قال لها لحمة ايه
ياولية ما تفوقنيش من الحجرين اللى لسه عامل بيهم اصطباحه يخرب بيتك
لحمة وعيد ايه بس مش لسه معيدين من يومين يا ام احمد هو ايه الحكاية كل اسبوع
حتطلعى لنا بعيد زي الحكومة ، مرة عيد تحرير سينا ومرة عيد الشجر ومرة عيد
الفن .. ردت عليه وقالت له يا منيل العيد اللى فات ده عيد رمضان .. قال لها
ولما هو عيد رمضان خلتينا نعيد فيه ليه ماكان رمضان يعيد لوحده .. مش عيده
قالت له فوق لي شويه يابو احمد العيال عاوزين لحمة على العيد ودبر نفسك
قال ها هو اللحمة سعرها وصل كام ياولية .. قالت له وصل 100 جنيه
قال لها خلاص حنشتري ربع كيلو لحمة على العيد هي كيميا يعني واهو الربع
كيلو ب25 جنيه وخلصنا ، قالت له ربع كيلو ده يعمل ايه ياراجل .. قال لها
يعمل ايه ؟؟ ده يعمل خرطوشة سجاير .. انتي تجيب الربع كيلو وتفرميه
وتعصجيه .. كويس .. وتلفيه سجاير .. حيكفي العيال كلهم ويطلعو يعيدوا
وراسهم متكلفه .. شفتي حلتها لك في ثانية ازاي

اما عبده البخيل جدا مراته بتكلمه وبتقوله حنعمل ايه ياراجل العيد جاي واللحمة غليت
قال لها ولا يهمك انا مدبر خطة جهنمية ولا حنشتري كيلو لحمة ، بس حناكل
لحمة ومشكلة كمان .. قالت له ازاي ياعبده .. قال لها بصي .. خلي جيرانا الهلافيت
دول كل واحد منهم يدبح ويتفشخر واحنا نجيب عشرة كيلو خيار ونوزعهم على
عشر اكياس نايلون وصباحية العيد العيال ولادك كل واحد تديه كيس ويروح لجار
من جيرانا اللى بيدبحوا واللى جايبين لحمة كتير ويديله الكيس ويقوله كل سنة وانتم
طيبين ويقف يستنى شويه الجيران بأه حيردوا على الهيدة بتاعتنا بايه ؟؟ كل واحد
حيبعت لك على الأقل كيلو لحمة شوفي بأه حتجيلنا لحمة قد ايه ؟؟

ونكمل معكم نوادر لحمة العيد وكل عام وانتم بخير

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
abrar
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 1878
العمر : 55
المزاج : الحمد لله على كل شىء
تاريخ التسجيل : 18/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    السبت أكتوبر 30, 2010 3:12 pm

ههههههههههههههههههه
والله ضحكتنى
كل سنة وحضرتك طيب
وحضرتك هتدبح والا هتعمل زى مين فيهم؟؟؟؟؟؟
ههههههههههه
يعنى جبت خيار والا هتلف سجاير؟؟؟؟؟
هههههههههه
أى كان اللى هتجيبوا اعمل حسابى أه
أصل أنا كمان بفكر اجيب خيااااااار
يالله خلى الفقير ياكل
هههههه

_________________
اللهم أنى استودعتك قلبى فلا تجعلنى أحب سواك
واستودعتك لا إله إلا الله فلقّنى أيّاها عند الوفاة
إاللهم إذا أساء إليّ الناس هبني شجاعة التسامح
وإذا أسأت أنا إلى الناس هبني شجاعة الاعتذار

آمـــــــين



[center]


:: أبرار ::[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    السبت أكتوبر 30, 2010 10:10 pm

وانتي طيبة
وباذن الله حاقولك حاعمل ايه
اصلها محتاجه تفكير برضه
عموما لسه الجشع ده ما وصلش هنا
والاغرب من كده ان سعرها في
الكويت اصبح ارخص من سعرها في مصر
تخيلي .. يبقى اكيد حابعت لحمه من الكويت
يعني انتظري حصتك من لحمة مستوردة
بس مش ضامن بأه تطلع ايه بالضبط
ربك يستر .. وبعدين ماله البتنجان
نضحي بيه وخلاص
بس صحيح مين حيمأمأ يوم الوقفه

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
fatfota
عضو نشيط
avatar

عدد الرسائل : 171
المزاج : حلو وسكر
تاريخ التسجيل : 12/02/2010

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    الخميس نوفمبر 04, 2010 6:01 am


حكايات حلوة أوي
كل سنة و
أنتم طيبين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    الخميس نوفمبر 04, 2010 12:35 pm

وانتي طيبة فتافيت السكر

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
باهي
مراقب عام
avatar

عدد الرسائل : 2409
المزاج : عال العال
تاريخ التسجيل : 20/02/2009

بطاقة الشخصية
الأول: 10

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    الجمعة نوفمبر 05, 2010 4:15 pm

ههه
كل عام وأنتم طيبين
حكايات جميلة
وللعلم فيها نماذج حقيقية تعيش بيننا
سلمت يداك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مُــنَــى
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 1318
العمر : 87
تاريخ التسجيل : 06/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    السبت نوفمبر 06, 2010 8:34 pm

انا الحمدلله مابحبش اللحمه وكل عيد لحمه بيجي بقول لماما انا عاوزة رينجا ....... مش الرينجا احلى بذمتكم؟؟؟؟
هههههههههههههه


جميل اوى مضوع حضرتك استاذنا ومنتظرين التكلمه

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net/forum.htm
sixm2005
كاتب محترف
كاتب محترف
avatar

عدد الرسائل : 363
تاريخ التسجيل : 15/06/2009

بطاقة الشخصية
الأول: 10

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    الأربعاء نوفمبر 10, 2010 11:02 am

والله الموضوع حلو من رحته وشكله لحمه العيد

شوف ياخي اسمها جميل اوي لحمه وحياتك شميت ريحتها من كلامك

علي العموم انا من عشاق اللحمه وبشكل كبير وبيني وبنها غرام كبير

مشويه مسلوقه محمره معموله باي شكل انا معاها علي طول

واي كلام عليها بيعجبني وخصوصا لو منك اكيد هيكون كلام دسم

وكل عيد وانت طيب وبتاكل لحمه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
وردة
عضو نشيط
avatar

عدد الرسائل : 140
تاريخ التسجيل : 19/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: لحمة العيد    الأربعاء نوفمبر 10, 2010 4:24 pm

مادام الكلام فكاهي وعن اللحم
اقول لك استاذي نكته سمعتها
منك عن اللحم وتقريبا ما فهمتها الأول
تقول فيها
فيه واحد راح يشترى لحمه
وما اشتري لمحمد

وعرفت في الآخر ان لحمه على وزن لأحمد يعني
والله حلوة
بس هذا ما يمنع ان موضوعك احلى بعد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لحمة العيد
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات خواطر مبعثرة :: منتديات ترفيهية :: اضحك كركر أوعى تفكر-
انتقل الى: