منتديات خواطر مبعثرة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، ومرحبا بكم ، تسعدنا زيارتكم ، ويسعدنا أكثر تسجيلكم لتكونوا ضمن ورودنا.كل عام وانتم بخير

منتديات خواطر مبعثرة

منتدى ادبي اجتماعي ثقافي في قالب مرح
 
الرئيسيةمرحباس .و .جالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» هل من مرحب
الإثنين يونيو 02, 2014 2:47 am من طرف ايمان اصبيح

» أضغاث أحلام ...
السبت مارس 01, 2014 11:02 pm من طرف hussain alaswad

» A fortieth discovers the secret of her diseas by chance and eliminates it by eating Al Hashimi natural supplements
الإثنين فبراير 03, 2014 6:14 pm من طرف شهد الروح

» بابا نويل خواطر مبعثرة
الخميس يناير 12, 2012 7:34 am من طرف باهي

» الدوري المصري يشتعل
الخميس يناير 12, 2012 7:25 am من طرف باهي

» تقولك بحبك
الأحد أكتوبر 02, 2011 8:32 am من طرف سماالحب

» بحث عن نفسي
الأحد أكتوبر 02, 2011 8:20 am من طرف سماالحب

» عيد ميلاد سعيد أماسى
الإثنين أغسطس 22, 2011 5:42 pm من طرف اماسي

» ما شفتش يوم حلو معاك !!
الخميس أغسطس 18, 2011 9:22 pm من طرف باهي

» أوسطه مغفرة
الخميس أغسطس 18, 2011 6:21 am من طرف باهي

» عيد ميلاد سعيد باهي
الأربعاء يونيو 29, 2011 7:35 am من طرف باهي

» في القرآن ؟؟
الإثنين مايو 16, 2011 3:29 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» مهندس كمبيوتر
السبت مايو 07, 2011 6:52 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» لاتحزن
السبت مايو 07, 2011 6:49 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» حول مقتل بن لادن
السبت مايو 07, 2011 6:48 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» سيادة الرئيس المخلوع
السبت مايو 07, 2011 6:47 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» عيد ميلاد نجم النجوم
الإثنين أبريل 18, 2011 12:21 am من طرف MOSTAFA_ABBAS

» الاعتداء في الدعاء
الإثنين أبريل 11, 2011 1:59 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» يارب
الخميس مارس 24, 2011 6:27 am من طرف abrar

» قائمة العار
الثلاثاء مارس 15, 2011 3:42 am من طرف باهي

كلمات

الجهل نوعان :

1- (البسيط) وهوأن يجهل الانسان شيئاً وهو ملتفت إلى جهله فيعلم انه لا يعلم .

 

2- (ومركب) أن يجهل الانسان شيئاً وهو غير ملتفت إلى أنه جاهل به، بل يعتقد انه من أهل العلم به، فلا يعلم أنه لا يعلم .

ويسمون هذا مركباً ﻷنه يتركب من جهلين: الجهل بالواقع والجهل بهذا الجهل.  

 

بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab
تصويت
هل تقبل النصيحة ؟
اقبلها بصدر رحب واشكر لها
60%
 60% [ 6 ]
اقبلها ولكن بشروط
40%
 40% [ 4 ]
اقبلها على مضض
0%
 0% [ 0 ]
لا اقبلها
0%
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 10
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Digg  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Reddit  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Stumbleupon  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Slashdot  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Google  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blinklist  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blogmarks  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Technorati  

قم بحفض و مشاطرة الرابط خواطر مبعثرة على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتديات خواطر مبعثرة على موقع حفض الصفحات
القرآن الكريم

اذاعة القرآن الكريم

http://www.tvislamic.com/radio/radio-quran.htm

 

كل شئ عن القرآن - تفسير تلاوة نسخ حفظ 

 

http://quran.muslim-web.com/sura.htm?aya=001

 


شاطر | 
 

 حكايات زوج وزوجة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
abrar
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 1878
العمر : 55
المزاج : الحمد لله على كل شىء
تاريخ التسجيل : 18/11/2008

مُساهمةموضوع: حكايات زوج وزوجة   الأحد يناير 24, 2010 5:50 am






جوزى ده ملوش مثيل

عايزنى طول النهار رايقاله

وكل يوم غم وتهليل

الاقيها منه ولا م عياله



عايزنى اكون له هيفا ونانسى

وانا فاضية برده للدلع دهّواا

وتملى يقول دى سّدة نفسى

اصل ده طبع اساسى ف حوا



غلبت معاه ومن العيال

نفسى ارتاح يا ناس يومين

زعيق وشخط عمال على بطال

ولو قصرت تبقى ليلتى طين



_________________
اللهم أنى استودعتك قلبى فلا تجعلنى أحب سواك
واستودعتك لا إله إلا الله فلقّنى أيّاها عند الوفاة
إاللهم إذا أساء إليّ الناس هبني شجاعة التسامح
وإذا أسأت أنا إلى الناس هبني شجاعة الاعتذار

آمـــــــين



[center]


:: أبرار ::[/center]


عدل سابقا من قبل abrar في الأحد يناير 24, 2010 6:10 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abrar
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 1878
العمر : 55
المزاج : الحمد لله على كل شىء
تاريخ التسجيل : 18/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكايات زوج وزوجة   الأحد يناير 24, 2010 6:00 am

مراتي ست نكديه

طلعت الحبر

علي عنيه

طول النهار

ف زعيق ونقار

مهو انا الي

جيبتو بأديه

ان قولت حبيبتي

زهقت تعبت

الدنيا تكركب حواليا

تقول اه يانا

يا مظلومه

من جوزي انا

هفضل مهمومه

وهو ولا سائل فيه

اقول يا حبيبتي

ونور عيني


ياتاج من نور

علي جبيني

انا طالب

حبة حنيه

تقولي منك

اه يانا

والبنت سخنه

وعيانه


يوووووووووه

وهي بنتي لوحديه !!!

وطول اليوم

ف خناق وزعيق

ومشاكل إيه متنقيه

ف هم وحزن

وغم وضيق

يا حبيبتي . ما تحني شويه

فاكره ايام خطوبتنا

وقاعدتنا جنب الفسقيه

نفسي ارجع الاقيكي

بنت لذيذه وشقيه

تتخبى من نظرة عيني

وتدوب ف لمسه لأديا


صحيح حبيبتي

وروح قلبي

كل عيوبها

ف لسانها

اه لو ينقص شويه

_________________
اللهم أنى استودعتك قلبى فلا تجعلنى أحب سواك
واستودعتك لا إله إلا الله فلقّنى أيّاها عند الوفاة
إاللهم إذا أساء إليّ الناس هبني شجاعة التسامح
وإذا أسأت أنا إلى الناس هبني شجاعة الاعتذار

آمـــــــين



[center]


:: أبرار ::[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكايات زوج وزوجة   الأحد يناير 24, 2010 10:42 pm

يقولها نتكلم كلام رومانسي
تقوله الم الغسيل قبل ما انسى
ياولية محايلتي فيكي ما بتنفعشي
تقوله مش وقته لما اخلص المحشي
يقولها بحبك
تقوله حبتك الجرادة
مش قدام العيال
امال العيال بس يشوفوا خناقاتنا
ونسمع الجيران خناقاتنا
ولا لبيتنا اسرار
انا الحق علية
مكنتش اتجوزت بنت خالتي افكار
قالت له بلا نيلة روح شوفها بأت ازاي
وجوزها ياحسرة عليه من كتر الغلب رايح جاي
كان زمانك بقيت مكانه
قاعد تهش في دكانه
احمد ربك جايبه لك عشر عيال
وانت ياموكوس لامال ولا جمال
يقولها روحي وانتي ؟؟؟؟؟؟
تقوله ايه
يقولها روحي وانتي رايحة المطبخ
هات لنا رغيف حاف احلف عليه
ان اللى عاوز يتجوز . ياحسرة عليه

معلش احنا جايين نهدى النفوس

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
الليالي الدافئه
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 585
العمر : 39
المزاج : عنيدة
تاريخ التسجيل : 18/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: حكايات زوج وزوجة   الإثنين يناير 25, 2010 11:33 pm

يا جوه البيوت مظاليم ...بيقاسوا وحالتهم جيم

قال علي رأى المثل جوه وبرة فرشتلك وانت حالك مايل وايه يعدلك..
انت كده من يوم ما خلفت عيالي الخمسة ويعني وزني ما زدتش كتنير ولا حاجه ابدا
ده كل الموضوع 15..20 كيلو بس!!!!
ديما مش موجود وان كنت في البيت تبقي يا نايم ,,, يا القنوات الفضائية وخداك مني
اشي روبي ,,,,واشي هيفا
واسمعك تقول لنفسك
امال الست دي بقت كده من ايه ؟؟؟
من الهم وحرقة الدم والعيال وقرفهم والطلبات اللي ما بتخلص
اكل وشرب وغسيل وطبيخ
هو : وفي اخر اليوم والنبي يا ابو يوسف تدهنلي ايدي بالمرهم مش قدرة ارفعها يا اخويا
هي:ما هوة منك ومن عيالك ما هو لو انت زي الرجالة اللي مهننه ستاتهم وجايبلي شغالة تقوم بخدمة عيالك ما كنش ده بقات حالي..
هو:يا ست اتقي الله خدمة اية هو انا لاقي اكلكوا لما تطلبي خدمة ده انا علي باب الله يا ولية يعني يوم في ويوم ما فيش
هي:ولما انت عارف انك علي اد حالك كنت بتتجوز ليه من الاول؟؟؟
وتزهق في بنات الناس
طب ده انا كان جايلي ناس ااااااااااااه يا اني يا باخت اللي المايا عليه.
بس انت صعبت عليه من كتر ما حفيت روايا وانا هننك وهسعدك و...و....و...
وانا صدقت وقولت يا بت خدي اللي شرايكي وبيحبك


هو,,,والنبي يا اختي كنتي قولتي لا كنتي وفرتي عليا ده انا زمان كنت وحيد زمان وواد معجباني
بس هقول ايه
انا اللي جبت ده كله لنفسي
انا اللي جبت ده كله لنفسي

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abrar
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 1878
العمر : 55
المزاج : الحمد لله على كل شىء
تاريخ التسجيل : 18/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: حكايات زوج وزوجة   الثلاثاء يناير 26, 2010 12:01 am


هو فيه ايه؟؟ الله يخرب بيت الجواز لبيت اللى بيتجوزوا .. دى بقت حاجة تقرف.



البنت من قبل ماتبلغ الحلم و هى كل اللى فدماغها الفستان النيلة الأبيض و الطرحة و كل أحلامها فى اليقظة و المنام الراجل اللى حتتنيل و تتجوزوا و الست من دول أول ماينكسر فى أيدها قرشين تجرى تجيب طقم الصينى و الأركوبال للبت أم تلات سنين.

بردت نارهم و كتبوا الكتاب و ضربو النار و قالوا لابوها ان كان جعان يقوم يطفح و الذى منو و شافت اللى كان نفسها تشوفو – ماشى كده؟؟؟؟ و بعدين ايه ...

و بعدين تتحول المدام من دول ( ماهى كان نفسها فى اللقب ده من زمان) الى شئ هلامى لا يمكن توصيفه تحت أى كاتيجورى :
كل صباح يا فتاح يا عليم تلبس أى حاجه من قعر الدولاب و طيران عالشغل و هى بنص دماغ – مواصلات أو عربيتها أو شعبطه فكل الركايب تؤدى الى روما
بعد الدوام تجرى طايره يا حبة عينى عشان تلحق الغدا بتاع اللافندى و لو كان فيه حتة عيل أو اتنين فتلمهم فى سكتها من عند أمها أو من حضانة الإيواء ثم تدلف الى سوق الخضار تجيبلها كيلو بسلة و فرخه و طيران عالبيت بهدومها و عرقها عالمطبخ لأن الباشا فى طريقه الى العش الجميل – لا لحقت تغسل وشها و لا تتكلم مع عيل و اللى هايقولها أى حاجه مصيره قلمين أو شبشب طايش
يدخل الوحش فين الغدا – لسه عالنار؟






دانا على لحم بطنى من صباحية ربنا و هى ياعينى بتحايلو معلش يانظمى ثوانى و هيكون جاهز



ياكل سى نظمى و يدخل ينام و مش عايز أسمع حس حد من عيالك انتى فاهمه؟؟ من عينى يا خويا يالا ياعيال نتحبس فى الحمام لحد ما يصحى !!!

صحى الباشا : فين الشاى؟؟ ماتقوم يا فندى تعملو لروحك دى الوليه من ساعة مانمت و هى حمت و غسلت المواعين و غسلت هلاهيلك و نشرت و رضعت و ذاكرت للواد الكبير و انت قافل على روحك و مشغل التكييف و بتحلم فى الظلام

القصد يقوم من النوم و يروح يتسرمح و المسكينه ماعندهاش قله تكسرها وراه بس أكيد انها سوف تلحقه باللفظ المتداول بيننا معشر النسوه : غور داهية لاترجعك و تخلصنا منك
و يرجع الباشا الساعه اتناشر من أى مصيبه : قهوه , نادى , أمه , عزا , واحدة تانيه ...... المهم انه عمل اللى هو عايزو وراجع يكمل عالفرخة المسكينة اللى لا يمكن تقدر ترفع أى حاجه حتى حواجبها و كالعاده تنتهى القصة انها زبالة و مابقتش رومنسيه ...... طب منين يا دلال؟؟؟ و كل ده بربعميه و خمسين جنيه فى الشهر و مفيش حتى 10% أول مايو
بصو بقى احنا بصراحه زهقنا من النداءات الأنسانية بتاعت القناة التالته و الأستغاثات للسيد وزير الداخلية و نتف ريش الرجاله فى المحافل النسائية الخاصة .
الله يلعن أبو نظمى و اللى على شاكلته – بصو يا ستات أنا هطلق – و مالو الطلاق ده حتى موضة شتاء و خريف 2008 و ناوية أشتغل خدامه .. أيوه خدامة على رأى لبنى عبد العزيز فى غرام الأسياد .


دى الخدامة ستى و ستك هاروح أشتغل عند أسره صغيره بسبعميت جنيه واكله شاربه نايمه محترمه – يستجرى حد يفتح عينو فى الخدامه دى كات بهدلتو – يستجرى حد يقولها كسرتى المج بتاعى ولا حرقتى لى القميص يا ست يا عره – يستجرى حد يقولها هتجوز عليكى لأنك ست كسر؟ و هاخد يوم الجمعه داى أوف مانا معايا سبعميت جنيه بوكيت مانى أقابل صحباتى سمر و ميرفت و نروح الكافيه بتاعنا نديها لاتيه و تشيز كيك و احنا هوانم و أمرمط بكرامة الويتر الأرض –بفلوسى يا كلاب – أما المحروس نظمى فناوية اسيبو مع العيال أهو برضو أولى بلحمه.



_________________
اللهم أنى استودعتك قلبى فلا تجعلنى أحب سواك
واستودعتك لا إله إلا الله فلقّنى أيّاها عند الوفاة
إاللهم إذا أساء إليّ الناس هبني شجاعة التسامح
وإذا أسأت أنا إلى الناس هبني شجاعة الاعتذار

آمـــــــين



[center]


:: أبرار ::[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
حكايات زوج وزوجة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات خواطر مبعثرة :: منتديات ترفيهية :: اضحك كركر أوعى تفكر-
انتقل الى: