منتديات خواطر مبعثرة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، ومرحبا بكم ، تسعدنا زيارتكم ، ويسعدنا أكثر تسجيلكم لتكونوا ضمن ورودنا.كل عام وانتم بخير

منتديات خواطر مبعثرة

منتدى ادبي اجتماعي ثقافي في قالب مرح
 
الرئيسيةمرحباس .و .جالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» هل من مرحب
الإثنين يونيو 02, 2014 2:47 am من طرف ايمان اصبيح

» أضغاث أحلام ...
السبت مارس 01, 2014 11:02 pm من طرف hussain alaswad

» A fortieth discovers the secret of her diseas by chance and eliminates it by eating Al Hashimi natural supplements
الإثنين فبراير 03, 2014 6:14 pm من طرف شهد الروح

» بابا نويل خواطر مبعثرة
الخميس يناير 12, 2012 7:34 am من طرف باهي

» الدوري المصري يشتعل
الخميس يناير 12, 2012 7:25 am من طرف باهي

» تقولك بحبك
الأحد أكتوبر 02, 2011 8:32 am من طرف سماالحب

» بحث عن نفسي
الأحد أكتوبر 02, 2011 8:20 am من طرف سماالحب

» عيد ميلاد سعيد أماسى
الإثنين أغسطس 22, 2011 5:42 pm من طرف اماسي

» ما شفتش يوم حلو معاك !!
الخميس أغسطس 18, 2011 9:22 pm من طرف باهي

» أوسطه مغفرة
الخميس أغسطس 18, 2011 6:21 am من طرف باهي

» عيد ميلاد سعيد باهي
الأربعاء يونيو 29, 2011 7:35 am من طرف باهي

» في القرآن ؟؟
الإثنين مايو 16, 2011 3:29 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» مهندس كمبيوتر
السبت مايو 07, 2011 6:52 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» لاتحزن
السبت مايو 07, 2011 6:49 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» حول مقتل بن لادن
السبت مايو 07, 2011 6:48 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» سيادة الرئيس المخلوع
السبت مايو 07, 2011 6:47 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» عيد ميلاد نجم النجوم
الإثنين أبريل 18, 2011 12:21 am من طرف MOSTAFA_ABBAS

» الاعتداء في الدعاء
الإثنين أبريل 11, 2011 1:59 pm من طرف MOSTAFA_ABBAS

» يارب
الخميس مارس 24, 2011 6:27 am من طرف abrar

» قائمة العار
الثلاثاء مارس 15, 2011 3:42 am من طرف باهي

كلمات

الجهل نوعان :

1- (البسيط) وهوأن يجهل الانسان شيئاً وهو ملتفت إلى جهله فيعلم انه لا يعلم .

 

2- (ومركب) أن يجهل الانسان شيئاً وهو غير ملتفت إلى أنه جاهل به، بل يعتقد انه من أهل العلم به، فلا يعلم أنه لا يعلم .

ويسمون هذا مركباً ﻷنه يتركب من جهلين: الجهل بالواقع والجهل بهذا الجهل.  

 

بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab
تصويت
هل تقبل النصيحة ؟
اقبلها بصدر رحب واشكر لها
60%
 60% [ 6 ]
اقبلها ولكن بشروط
40%
 40% [ 4 ]
اقبلها على مضض
0%
 0% [ 0 ]
لا اقبلها
0%
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 10
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية digg  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية reddit  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية stumbleupon  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية slashdot  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية google  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية blogmarks  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية live      

قم بحفض و مشاطرة الرابط خواطر مبعثرة على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتديات خواطر مبعثرة على موقع حفض الصفحات
القرآن الكريم

اذاعة القرآن الكريم

http://www.tvislamic.com/radio/radio-quran.htm

 

كل شئ عن القرآن - تفسير تلاوة نسخ حفظ 

 

http://quran.muslim-web.com/sura.htm?aya=001

 


شاطر | 
 

 الفرق بين السكرتيرة والزوجة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الخميس ديسمبر 31, 2009 3:42 am


يقولون دائما في الادارة
انه عندما تتحول العلاقة بين المدير والسكرتيرة
من علاقة عمل الى علاقة خاصة
فأنه يلزم هنا تغيير احدهما

ومع الاعتذار لجميع الزوجات .. ولجميع السكرتيرات
سأروى اطرف ما قيل في الفرق بين السكرتيرة والزوجة

ولنلاحظ سويا الفروق البسيطة فيما يلي :

1 - السكرتيرة لاتتدخل في شئون المنزل
2 - الزوجة تتدخل في شئون العمل
3 - السكرتيرة تكون بكامل اناقتها بمجرد ان تدخل المكتب
4 - الزوجة تكون بكامل اناقتها أيضا .. ولكن بمجرد ان تخرج من البيت
5 - السكرتيرة تنفذ الأوامر
6 - الزوجة تصدر الأوامر
7 - السكرتيرة لديها حل لكل مشكلة
8 - الزوجة لديها مشكلة لكل حل
9 - السكرتيرة تبحث لك عن اعذار حتى لو كانت مشكوك فيها
10 - الزوجة اي اعذار تقدمها هي مشكوك فيها
11 - السكرتيرة مثل بضاعة الفاترينا
12 - الزوجة مثل بضاعة المخزن
13 - السكرتيرة تجتاز دورة دراسية لكي تتخرج منها بعد ذلك كسكرتيرة
14 - الزوجة لاتحتاج الى اي دورة فهي ستجد نفسها زوجة دون الحاجة الى اي مؤهلات
15 - السكرتيرة تتفنن في ارضاء مديرها
16 - الزوجة تتفنن ايضا .. في ازعاج زوجها
17 - السكرتيرة تقدم لك كل شئ حتى المشروبات الساخنة
18 - الزوجة تقدم لك عذرا بأنها ستذهب الى والدتها ، فاصنع الشاي أو القهوة لنفسك

نكمل ولا حتموتونا يا ستات

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
zodiak
وسام برونزي
وسام برونزي
avatar

عدد الرسائل : 1423
العمر : 26
الموقع : www.highvoltaa.blogspot.com
المزاج : ChaOs
تاريخ التسجيل : 07/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الجمعة يناير 01, 2010 2:12 am

علشان كده هتجوز سكرتيرة
هههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
باهي
مراقب عام
avatar

عدد الرسائل : 2409
المزاج : عال العال
تاريخ التسجيل : 20/02/2009

بطاقة الشخصية
الأول: 10

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   السبت يناير 02, 2010 2:00 am

1 - السكرتيرة مثل بضاعة الفاترينا
12 - الزوجة مثل بضاعة المخزن

15 - السكرتيرة تتفنن في ارضاء مديرها
16 - الزوجة تتفنن ايضا .. في ازعاج زوجها

بالمنظر ده كل المقارنات في صالح السكرتيرة وبالذات الي فوق
هههههههه
دا أحنا كده هنشجع زوداك علي اخذ سكرتيرة
ههههههه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   السبت يناير 02, 2010 4:40 am

والله احسن لك يازودياك
اهو تختصر المسافة
بس اختار سكرتيرة مش زوجة

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   السبت يناير 02, 2010 4:42 am

باهي
حتشجع زودياك على الزواج بسكرتيرة
كلام جميل
بس بشرط تكون سكرتيرته هو
مش سكرتيرة حد تاني
اصلها تفرق

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
باهي
مراقب عام
avatar

عدد الرسائل : 2409
المزاج : عال العال
تاريخ التسجيل : 20/02/2009

بطاقة الشخصية
الأول: 10

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   السبت يناير 02, 2010 5:07 am

وهي تفرق يااستاذ
سكرتيرته من سكرتيرة غيره !!!
المهم ما تكون زوجة غيره ....
ولا إيه رأيك ؟
ههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
omiga k
كاتب فعال
كاتب فعال
avatar

عدد الرسائل : 762
تاريخ التسجيل : 01/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   السبت يناير 02, 2010 5:58 pm

اوك ممكن تكون السكرتيره زوجه
ووقتها هنشوفها كزوجه مش كسكرتيره
وعموما بلاش تكمل لان لو الستات شافتك هتموتك
ههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شاعر الغروب
عضو مكافح
عضو مكافح
avatar

عدد الرسائل : 98
تاريخ التسجيل : 08/10/2009

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الأحد يناير 03, 2010 6:35 am

الزوجه تتفن فى ازعاج زوجها
طيب الله يبشرك بكل خير أ مصطفى دا ترحيب جميل
مستنى منك باقى الفروقات
او ممكن تقول بكل صراحه ايه المعاناه اللى ممكن اى واحد بيعانى منها بعد الجواز لان قبل الجواز بيكون كل الناس عنده سكرتريه صحابه اهله الى ان يقضى الله فى امره ويتزوج يا ريت ا مصطفى تكمل بباقى الصفات اللى ممكن يصتدم بيها اى انسان بعد الجواز
بشكرك جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الأحد يناير 03, 2010 4:27 pm

اه ياهي
تفرق كتير طبعا
لو سكرتيرته حتبقى سكرتيرته في الشغل ومراته في البيت
وتقدر هي بأه باسلوبها تتغير عشان تكون مره هنا ومرة هناك
اما لو سكرتيرة غيره يبقى يابخت غيره ، وياويله هو بأه
شفت الفرق

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الأحد يناير 03, 2010 4:31 pm

أه والله يا اوميجا
عموما وصيتك المنتدى من بعدي
خلي بالك منه خصوصا من الستات
وابقى قولي كان طيب بس لسانه هو اللى ضيعه

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
MOSTAFA_ABBAS
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 2503
المزاج : King
تاريخ التسجيل : 17/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الأحد يناير 03, 2010 4:40 pm

بص ياشاعر
لو عاوز تتكلم بجد بأه
انا طبعا كتبت انه موضوع هزلي
عاوزه تاخده جد .. براحتك واتحمل
مسئوليتك مش تيجي بعد ما الفاس تقع في الراس
تقول مصطفى قالي وهو اللى كتب ، انا ماليش
دعوة ياعم ، وبعدين هو فيه احسن من الزوجات
ياراجل ده انا بهزر حتى اسألهم مش كلام جد يعني
وعشان تعرف انه مش كلام جد حكمل لك بقية الحكاية
اصل لسه فيه نقاط بس انا كنت مخبيها لوقت زنقة
ومادام حلفتني حاقولهم وأجري على الله خصوصا انك داخل
على معركة .. قصدي جواز .. وربنا يسترها معاك ومعانا
احنا جايين نهدي النفوس بس والله .. اسمع بأه بقية الفروقات ياحلو

الزوجة تعيش معاك على الحلوة والمرة
السكرتيرة على الحلوة بس
الزوجة انت الراجل الوحيد في حياتها
السكرتيرة انت من ضمن الرجال اللى لازم ترضيهم
الزوجة لما تكبر وتعجز ويدور عليك الزمن حتلاقيها جنبك
السكرتيرة لما تكبر ويقلب عليك الزمن حتروح لمدير غيرك
الزوجة بتعمل لك الطبخ والاكل وتغسل هدومك وتروق البيت
السكرتيرة بتعمل له القهوة والشاي اللى بيضروا بصحتك
وترتب لك اوراقك بس ومكتبك
وانا اعرف سكرتيرة والله فاتحه باب مديرها على البحري
وهي قاعده تحط احمر وروج وازرق وبقية الوان الطيف
ده غاير كل شويه عاوزه اذن عشان ابنها تعبان واذن تاني
عشان جوزها قرفان ، واذن تالت عشان تروح السوق .. الخ
شفت بأه ان الازواج ليهم برضه فايده
ياراجل هو فيه احسن من الزواج ..
بس خليها بيني وبينك ما تقولش لحد احسن يفتروا علينا
وعلى رأي المثل .. ع اللى اتجوز قبلي ولا قاليش ؟؟؟
مش بقولك بنهدي النفوس

يارب يسعدك ويكمل لك نص دينك ونشوف عيالكم ماليين المنتدى

_________________

اذا فشلت في التخطيط ، فأنت تخطط للفشل
مجموعة خواطر مبعثرة على الفيس بوك :
http://www.facebook.com/group.php?gid=302029072019&ref=nf[
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net
شاعر الغروب
عضو مكافح
عضو مكافح
avatar

عدد الرسائل : 98
تاريخ التسجيل : 08/10/2009

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الإثنين يناير 04, 2010 2:29 am


شكرا على اهتمامك استاذ مصطفى
كنت عاوز اتجد معاك ضد ناس كدا
بس كدا احسن خلينا فى صفهم اصلهم اغلبيه هنا فى المنتدى وممكن ياخدو مننا الحكم ومنلقيش كراسى فى مجلس المنتدى
خليهم اغلبيه واحنا لحكومه ونعمل اللى احنا عاوزينه اصل الاهم مين بيحكم فى النهايه
بس اقول لحضرتك على حاجه من الاساس مينفعش نقارن بين الزوجه والسكرتيره لان فعلا مفيش وجه للمقارنه
دايما الزوجه بتكون زوجه وام واب واخ واخت وغير كدا لو لزم الامر وان فقدت اى صفه من الصفات دى لا يمكن تكون زوجه ممكن تطلق عليها اى مسمى تانى غير زوجه
على اى حال بشكرك جدا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
وردة
عضو نشيط
avatar

عدد الرسائل : 140
تاريخ التسجيل : 19/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الثلاثاء يناير 05, 2010 4:04 pm

كأني اعرف السكرتيرة دي يا استاذنا واعرفها جيدا لكن ما يخالف ما فيه مشاكل منهم المهم انهم يعزوا مديرهم كتير ويخلصوا له كتير امامه ومن خلفه وانا اعرف هذه الحقيقة زين مثل ما اعرفها زين ايضا
حتى اعرف مديرها زين وهو يستاهل كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مُــنَــى
الاشراف
avatar

عدد الرسائل : 1318
العمر : 87
تاريخ التسجيل : 06/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: الفرق بين السكرتيرة والزوجة   الجمعة يناير 08, 2010 1:08 am

هو يعنى السكرتيره فى الاول والاخر بتعمل ده كله لأيه مش عشان خاطر عيون مديرها لا عشان خاطر اول الشهر ولازم يكون تعمل بضمير عشان خاطر مرتبها ماهى فى الاخر ست عاديه فى بيتها وبتعمل زى اى ست
وبعدين من الاخر
سكرتيره او زوجه
والله ماتقدروا تستغنوا عننا

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mostafa4all.3arabiyate.net/forum.htm
 
الفرق بين السكرتيرة والزوجة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات خواطر مبعثرة :: البيت :: مجتمع واسرار بيوت-
انتقل الى: